Jump to content
Sign in to follow this  
caulfield

Szybka Kolejka miejska Łańcut (centrum) - Rzeszów

Recommended Posts

caulfield    9

Chyba wszyscy wiemy jak bardzo potrzebne mieszkańcom Łańcuta i okolic, a także turystom i wszystkim osobom przyjeżdżającym do naszego miasta, szybkie i regularne połączenie komunikacyjne z Rzeszowem. Ktoś powie - jest tyle połączeń autobusowych czy ściślej mówiąć busowych, więc nie ma problemu. Nie do końca jest to prawda. Przede wszystkim rozwój trasportu kołowego sprzyja zatłoczeniu na ulicach, a ich dalszy rozrost połączeń autobusowych tylko sytuację pogarsza, wszyscy wiemy jakie są warunki podróżowania - wieczny ścisk, opłakany stan pojazdów, nieregularność połączeń i widzimisię prywatnych przewoźników. Niestety, ale dziki rozwój "busiarstwa" wcale nie przekłada sie na rozwój trasportu miejskiego; przeciwnie zaczyna wypierać regularne połączenia spółki PKS. Praktyką przecież jest podjeżdżanie 5 min wcześniej pod przystanek i podbieranie pasażerów, efekt jest taki, że PKS jeżdżą puste, a co za tym idzie przedsiębiorstwo ma długi i może przeciez przestać istnieć.

Drugą sprawą jest to, że Łańcut choć ma dobre połącznie kolejowe, to sam Dworzec stoi z dala od centrum miasta, w strefie przemysłowej, a połączenie drogowe z nim równie jest słabe i w opłakanym stanie. Tak więc mimo, że biegnie tu ważne połączenie kolejowe, jest ono niestety nieefektywne.

Pojawia się więc pomysł połączenia, które jest standardem w zachodnich krajach europejskich, szybkim połączeniem międzymiastowej kolejki torowej, kto zna albo mieszkał w Niemczech to wie, że chodzi o S-Bahn.

Jest to pomysł jak najbardziej do zrealizowania w Łańcucie. Obecnie remontowana linia kolejowa nr 91 Rzeszów - Przemyśl, na której po zakończeniu robót prędkość pociągów osobowych będzie wynosić 120 km/h, ponadto jest wyremontowamy Dworzec Kolejowy, który może stawowić drugą "stację" naszej kolejki, ale o tym za chwilę. Widać już, że to juz stanowić potencjał. Wg mojego pomysłu linia kolejki powinna być zbocznikowana najlepiej za odkrytym Basenem, a następnie szerokim łukiem tor powienien iść skrajem Lasku Bażantarnii, przecinając ul. Szenwalda, wychodząc na ul. Kościuszki i dalej przez skrzyżowanie z ul. Armii Krajowej, aż do obecnego starego dworca PKS, gdzie obecnie jak wszyscy wiemy, hula wiatr. Ten dworzec wydaje się jedynym rozsądnym miejscem stacji początkowej/końcowej kolejki.

Tak z grubsza przedstawia się ten projekt wg mnie. Największym problem na powstanie tej inwestycji to przede wszystkim zawiązanie spółki, wykup działek, połążenie torów na nieistniejącej jeszcze nitce, stworzenie niestniejącej infrastruktury, zakup minimum dwóch składów.. Myślę, jednak że jak będę chęci to jest to do zrealizowania.

Przeanalizujmy jakie byłyby plusy takiej inwestycji: szybkie i bezpieczne połączenie z Rzeszowem, objęcie wiekszej liczby pasażerów poprzez stacje: Łańcut Centrum, Łańcut Dworzec PKP, Krzemienica, Strażów, (Krasne), Rzeszów Załęże, Rzeszów Główny, uniezależnienie się od prywatnych przewoźników, wzrost atrakcyjności Łańcuta.

Zapraszam więc do dyskusji, od tego jest nasze Forum.

 

fqfg.jpg
l08s.jpg
Edited by caulfield
  • Like 1

Share this post


Link to post
Share on other sites
Szczus    63

pomysł świetny i przyszłościowy jednak w mieście gdzie nie chcą eskapady zrobić od dwudziestu lat raczej nierealny . Jednak z tego co się orientuje z głogowa do Rzeszowa istnieje takie połączenie szynowe  myślę że realne by było do zrobienia połączenie autobusowo kolejowe czyli np z pks do dworca dowozi autobus w jednej cenie biletu .jednak żeby takie połączenie miało sens musiało by śmigać co godzinę i cena powinna być zbliżona do standardowego połączenia busem rzeszów-łańcut .Ja mieszkając na podzwierzyńcu osobiście wolę podróżować koleją jednak cena biletu kolejowego około 6 zł mnie przerasta (bus 4 zł ) i muszę się gnieść 

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest landshut   
Guest landshut

Hehe, ostatnia realna szansa na zaistnienie takiego połączenia przepadła jakieś 100 lat temu. Gdyby wówczas bajecznie bogaty hrabia Potocki zdecydował się (prawdopodobnie bardziej dla kaprysu) wybudować bocznicę kolejową biegnącą takim łukiem w stronę swojego zamku, np w okolice powozowni - byłoby dziś jak znalazł. Odpadłby problem trasowania, wyburzania, wykupów gruntów.

Dziś linii kolejowych się nie buduje, bo "niedasie". Także wszelkie inwestycje w szynową komunikację (pod)miejską idą w tym kraju jak krew z nosa. Wystarczy choćby spojrzeć na warszawskie metro - a to jedyna w tym kraju metropolia, i inwestycje tego typu są tam więcej niż konieczne... Trzeba zejść na ziemię.

Dobrze byłoby gdyby pazerne Przewozy Regionalne zdecydowały się na jakąś rozsądną zniżką handlową na bilety do Rzeszowa, żeby przyciągnąć chociażby właśnie mieszkańców Pozdzwierzyńca. Chyba lepiej żeby pojechało 10 osób, a nie jedna lub dwie...

 

Share this post


Link to post
Share on other sites
caulfield    9

Nie zgodzę się tu z tobą landshut w wielu kwestiach. Po pierwsze hr. Potocki nie musiał tyczyć linii do swoich włości, bo ta linia była już zbudowana na jego posiadłości, czyli przy Fabryce Likierów i Rosolisów. Po co też miałby prowadzić boczną nitkę do swojej.. powozowni, skoro powozy jechały na dworzec :D

Sprawa druga - dziś linie kolejowe jak najbardziej buduje się od zera. Jest kilka takich inwestycji, np. Pomorska Kolej Metropolitarna http://www.pkm-sa.pl/glowna/

Oczywiście jak na Łańcut byłby to mały ułamek takiej inwestycji.

Sprawa trzecia - tempo tych robót jest bardzo dyskusyjna i wg mnie zależy od zarządzania projektem. Jeśli zarządząją nim ludzie z nadania partyjnego tak jak w Warszawie, gdzie panuje nepotyzm i ogromne łapownictwo, to efekty tego po prostu widać. Dla porównania dam przykład Rzeszowa gdzie wszystkie inwestycje zarządzane z poziomu lokalnego realizowane są na czas.

Jeśli wyjdziemy z typowo polskiego założenia - a po co? nie da się.. to niestety grozi nam wstecznictwo. Wyznacznikiem postępu cywilizycyjnego jest szybka i bezpieczna komunikacja w danym kraju.

Share this post


Link to post
Share on other sites
Neołafita    42

pomysł świetny i przyszłościowy jednak w mieście gdzie nie chcą eskapady zrobić od dwudziestu lat raczej nierealny . Jednak z tego co się orientuje z głogowa do Rzeszowa istnieje takie połączenie szynowe  myślę że realne by było do zrobienia połączenie autobusowo kolejowe czyli np z pks do dworca dowozi autobus w jednej cenie biletu .jednak żeby takie połączenie miało sens musiało by śmigać co godzinę i cena powinna być zbliżona do standardowego połączenia busem rzeszów-łańcut .Ja mieszkając na podzwierzyńcu osobiście wolę podróżować koleją jednak cena biletu kolejowego około 6 zł mnie przerasta (bus 4 zł ) i muszę się gnieść 

 

Głogów jest po drodze linii 71 i ciężko jak pamiętam powiedzieć by dworzec był w centrum, za to blisko jeziorka :)

Już prędzej Boguchwała. Zresztą generalnie na naszej linii to dworce są często mocno "z boku" :Przeworsk, Ropczyce...

 

Kursowanie z taktem? Co Ty żyjesz w jakimś cywilizowanym kraju? :lol:

Raczej nie PKS tylko MPK ;)

 

Obiło mi się coś o promocji "połączenie w dobrej cenie" i jest to właśnie chyba 4 zł (co prawda dalej niektóre busy są tańsze ale nie jest to już tak tragiczna różnica) bo niestety na bilet sąsiedzki Łańcut się nie załapał.

 

 

Dziś linii kolejowych się nie buduje, bo "niedasie". Także wszelkie inwestycje w szynową komunikację (pod)miejską idą w tym kraju jak krew z nosa. Wystarczy choćby spojrzeć na warszawskie metro - a to jedyna w tym kraju metropolia, i inwestycje tego typu są tam więcej niż konieczne... Trzeba zejść na ziemię.

Dobrze byłoby gdyby pazerne Przewozy Regionalne zdecydowały się na jakąś rozsądną zniżką handlową na bilety do Rzeszowa, żeby przyciągnąć chociażby właśnie mieszkańców Pozdzwierzyńca. Chyba lepiej żeby pojechało 10 osób, a nie jedna lub dwie...

 

Nie to, że nie da się. Przypupas balcerka posadzony przez PełO na wysokim stołku wprost stwierdził, że kolej się nie opłaca!

Więc o ile przed wyborami może znowu porobią nadzieje na KDP, to w rzeczywistości co najwyżej Pendolino które nie potrafi pędzić się pojawi (bo kto trzeba na tym zarobi), przecież pociągi utrudniają zbieranie szczawiu.

 

Akurat warsiawka skutecznie pod siebie garnie. Choć taka konurbacja (z pomysłami na scalenie w jedno miasto) śląska wcale nie jest mniejsza, a taki Toruń ma aż JEDEN (dokładnie tak!!) most drogowy, to warsiawce nawet samowole budowlane uchodzą.

 

Tyle, że PR (nie to, żebym darzył je jakąś sympatią) są bezradne wobec stawek dyktowanych przez PLK. Czy za jazdę dziurawą drogą zapłaciłbyś więcej niż za przejazd autostradą? Bo przewoźnicy kolejowi tak właśnie muszą!

Share this post


Link to post
Share on other sites
Guest landshut   
Guest landshut

Nie zgodzę się tu z tobą landshut w wielu kwestiach. Po pierwsze hr. Potocki nie musiał tyczyć linii do swoich włości, bo ta linia była już zbudowana na jego posiadłości, czyli przy Fabryce Likierów i Rosolisów. Po co też miałby prowadzić boczną nitkę do swojej.. powozowni, skoro powozy jechały na dworzec :D

Sprawa druga - dziś linie kolejowe jak najbardziej buduje się od zera. Jest kilka takich inwestycji, np. Pomorska Kolej Metropolitarna http://www.pkm-sa.pl/glowna/

Oczywiście jak na Łańcut byłby to mały ułamek takiej inwestycji.

Sprawa trzecia - tempo tych robót jest bardzo dyskusyjna i wg mnie zależy od zarządzania projektem. Jeśli zarządząją nim ludzie z nadania partyjnego tak jak w Warszawie, gdzie panuje nepotyzm i ogromne łapownictwo, to efekty tego po prostu widać. Dla porównania dam przykład Rzeszowa gdzie wszystkie inwestycje zarządzane z poziomu lokalnego realizowane są na czas.

Jeśli wyjdziemy z typowo polskiego założenia - a po co? nie da się.. to niestety grozi nam wstecznictwo. Wyznacznikiem postępu cywilizycyjnego jest szybka i bezpieczna komunikacja w danym kraju.

 

Oczywiście całym sercem jestem za istnieniem i rozwojem komunikacji zbiorowej, a zwłaszcza szynowej, no ale jeśli już dyskutować - to w jakiejś realnej perspektywie. Kolej Metropolitalna - no właśnie - 3x ludniejszy Gdańsk ma o wiele większą siłę przyciągania niż Rzeszów, linia tamtejsza w jakichś 95% będzie biec śladem starej przedwojennej linii (a więc wspomniany wcześniej brak problemu z kosztownym i karkołomnym wytyczaniem trasy), po drodze lotnisko, i jeszcze pewnie parę innych argumentów 'in plus".

Bocznica Potockiego, to oczywiście taki mały żarcik, choć nigdy nie wiadomo co nieprzyzwoicie bogatemu hrabiemu mogło przyjść do głowy - a np doszedłby do wniosku że fajnie byłoby wagoniki - z wszelakimi dobrami sprowadzanymi koleją ze Europy - móc bezpośrednio podstawić pod zamek :-). Z jak wielkim uśmiechem by na to nie patrzeć - to z dwóch przyczyn byłoby to łatwe:  potrzebne finanse mógłby wyciągnąć "od ręki", oraz miał do swobodnej dyspozycji calutki obszar wschodniego Łańcuta. A jeden i drugi problem - dziś najbardziej stoi na przeszkodzie współczesnym inwestorom miejskich (i nie tylko) kolei.

"Niedasie" - to oczywiście podstawowa dewiza podmiotów mogących podejmować takie projekty czy inwestycje. Zgadzać się z tym nie powinniśmy, ale cóż zrobić...

Share this post


Link to post
Share on other sites
Falkhor    63

Niedasie - można by nawet utworzyć takiego wirtualnego osobnika, który podpisywałby się pod wieloma dokumentami.

Transport szynowy, który szybko wiózłby mnie na trasie Łańcut - Rzeszów... Miałby się też znajdować w takich lokalizacjach, jak centrum miasta? No tu już nawet oddalam wizje o Potockim, bo przecież żyjemy w czasach, gdzie buduje się nad i pod ziemią/wodą. Bardziej fantazyjny transport powietrzny zostawiam na dalszą przyszłość.

Żal gardziel ściska, że obecnie istniejące tory są tak marnie wykorzystane. Owszem, dworzec leży, gdzie leży. Czy śmigałbym jednak wagonem, gdybym mógł wsiąść w centrum? PEWNIE! Bo szybciej, bezpieczniej a niewykluczone, że i taniej i bardziej pro-eko. Dlaczego więc obywatel Niedasie ma tu tyle do powiedzenia? Bo za dużo rozmawia z kolegą Niechcesie.

Czy UE nie byłaby skłonna do dofinansowania projektu o zakresie międzypowiatowym? Tutaj widziałbym największe szanse na znalezienie pieniędzy. Ba, przecież do wątku logistycznego dochodzi nawet walor kulturowy, turystyczny, ekonomiczny. To jest materiał na rzeczowy, uzasadniony i atrakcyjny projekt.

Share this post


Link to post
Share on other sites

Create an account or sign in to comment

You need to be a member in order to leave a comment

Create an account

Sign up for a new account in our community. It's easy!

Register a new account

Sign in

Already have an account? Sign in here.

Sign In Now

Sign in to follow this  

×